رضا سلطان زاده"مدیر مسئول آیینه یزد"در سايت «يزد فردا» خبري خواندم كه توسط مركز مطالعات فرهنگي ريحانه‌الرسول (س) مبني بر لزوم ساخت مصلي در يزد تنظيم شده بود. مسئول اين هفته نامه احترام خاصي براي نويسنده آن مقاله قائل مي‌باشد اما لازم مي‌داند نكاتي به اطلاع خوانندگان و كساني كه در شرايط فعلي، احداث مصلاي جديدي در مركز دارالعباده را توصيه مي‌نمايند برساند:

رضا سلطان زاده"مدیر مسئول آیینه یزد"در سايت «يزد فردا» خبري خواندم كه توسط مركز مطالعات فرهنگي ريحانه‌الرسول (س) مبني بر لزوم ساخت مصلي در يزد تنظيم شده بود. مسئول اين هفته نامه احترام خاصي براي نويسنده آن مقاله قائل مي‌باشد اما لازم مي‌داند نكاتي به اطلاع خوانندگان و كساني كه در شرايط فعلي، احداث مصلاي جديدي در مركز دارالعباده را توصيه مي‌نمايند برساند:
بارها ديده و شنيده شده است اداره و نهاد و سازمان دولتي امتيازاتي ولو قانوني از قبيل انجام معامله، ‌ساخت پروژه‌، احداث كارخانه، بزرگراه و خيابان، زمين يا ساختمان مصادره‌اي و نظاير آن را به فرد يا گروهي واگذار مي‌نمايد اما گاهي اتفاق مي‌افتد كه انجام اينگونه امور شفاف و روشن صورت نمي‌گيرد بنابراين بعد از گذشت سال‌ها و يا دهه‌ها باز هم بحث و گفت و گو بين مردم هست وسئوال در ذهن آنان باقي است. اگر تصميم بر ساخت مصلي در يزد ‌باشد مسئولان امر بايد به منظور روشنگري پاسخگوي پرسش‌هايي كه مطرح مي‌گردد باشند.
الف- آيا كارشناسان متخصص و مشاوران ذي صلاح موافق هستند تا محل مورد نظر براي احداث مصلي در نظر گرفته شود؟
ب- آيا كميسيون‌هاي تخصصي شوراي شهر دقيقاً موضوع را مورد نقد و بررسي قرار داده‌اند ؟
ج– با عنايت به اينكه نود درصد بودجه شهرداري يزد توسط شهروندان تامين مي‌گردد آيا اعضاي شوراي شهر با در نظر گرفتن صرفه و صلاح مردم يزد و در نهايت با ملاحظه همه جوانب امر طرح را به تصويب رسانده و يا مي‌رسانند؟ و آيا هيچ يك از اعضاي شورا حاضر هستند در يك برنامه تلويزيوني دلايل موافقت خود را به مردم توضيح دهند؟
د- آيا فرماندار با رعايت قوانين و آئين نامه‌هاي مصوب نظريه شوراي شهر را در اين زمينه تائيد نموده است ؟
ه - بعد از اين مراحل لازم است كليه اسناد پلاك‌هاي ثبتي محل به نام شهرداري تجميع گردد و در اين هنگام نبايد درباره مالكيت زمين معارضي وجود داشته باشد و به هر حال آيا كميسيون ماده 5 با بررسي دقيق، ساخت مصلي در محل پيش‌بيني شده را تاييد مي‌نمايد؟ حال اگر معارضي وجود داشته باشد و يا بخشي از زمين مصادره‌اي، و يا مثلاً براي پروژه‌اي خاص اختصاص يافته باشد در آينده مسائلي از اين قبيل كه آيا مي‌توان در آن محل نماز خواند يا نه مطرح نخواهد شد؟ همان سخني كه اكنون براي بعضي از مكان‌ها گفته مي‌شود!!
و– قبلاً ‌هزينه‌هايي براي مطالعه و تهيه طرح و ماكت بر روي زمين مورد نظر از طرف شهرداري پرداخت شده كه با اين اوصاف لازم است طرح قبلي «كان لم يكن» تلقي گردد و مجدداً براي ساخت ماكت و تهيه نقشه‌هاي اجرايي وجوهي از بودجه شهرداري پرداخت شود، و يا هزينه‌هايي كه اين كار در پي خواهد داشت بوسيله مردم و در غير اين صورت از بيت‌المال تامين شود، با اين تفاصيل چه چيزي عايد شهروندان مي‌گردد و مسئول اين دوباره كاري‌كيست؟
ز- آيا در طرح جامع شهر كه شايسته است تمام مسائل شهري در آن لحاظ گردد نبايد ساخت مصلي در مكان مذكور ديده شده باشد؟
در صورتيكه دقيقاً ‌همه ضوابط اجرا شده يا بشود بنابر آنچه ذيلا شرح داده مي‌شود در حال حاضر ساخت مصلي اولويت اول شهر يزد نيست.
همانطور كه نويسنده ارجمند در سايت «يزد فردا» مرقوم نموده‌اند مساجدي از جمله مسجد ملا اسماعيل كه نماز جمعه در آن برگزار مي‌شود، ‌«همانند نگيني جزو مساجد سرآمد استان قلمداد مي‌گردد.» با درود فراوان بر بنيانگذار مسجد ملااسماعيل، آن محل در اوايل انقلاب اسلامي توسط سومين شهيد محراب آيت ا... صدوقي توسعه يافت و اخيراً نيز بخش غربي آن در حال توسعه مي‌باشد. اين مسجد هم اكنون گنجايش حدود 35000 نمازگزار دارد كه تقريباً‌45 جمعه از 52 هفته سال بين هشت تا پانزده هزار نماز گزار در آن حاضر مي‌شوند.
ضمناً ‌چون اين عبادتگاه در مركز محلات قديمي شهر قرار دارد بيشتر ايام سال بيش از 25 درصد افرادي كه براي اقامه نماز جمعه به مسجد مي‌آيند پياده يا با دوچرخه و عده‌اي هم با موتور براي برپايي نماز به مسجد مي‌آيند.
جمعه آخر ماه مبارك رمضان (روز قدس) يا ايام شهادت و روزهاي راهپيمايي و مناسبتهاي ديگر كه مصادف با جمعه باشد ظرفيت تكميل مي‌گردد كه آن هم در سال از تعداد انگشتان دست متجاوز نخواهد بود. اگر مسئولان عنايت بيشتري مبذول نمايند مي‌توانند با برنامه‌ريزي صحيح و توجيه مردم نسبت به تامين پاركينگ يا تعريض معابر منتهي به ميعادگاه نمازجمعه اقدام نمايند.
بديهي است جايگاه مهم نمازجمعه كه چهره‌هاي درخشان علمي و فقهي و سياسي استان در ساخت و تعمير و توسعه آن اهتمام و سعي بليغ داشته‌اند و يادگار خاطرات و خطرات فراوان است در ذهن و زبان گذشتگان و معاصران و آيندگان يادآور حوادث و رخدادهاي جذاب وگيرا و تلخ و شيرين است و در توسعه فرهنگ و احياي نام و ياد بزرگان و فقيهان و عالمان و شهيدان نقشي بي بديل و سهمي بي نظير دارد.
 محل شهادت سومين شهيد محراب و قبل از آن در گيري نيروهاي هوادار حكومت پهلوي با انقلابيون در حوالي و گوشه وكنار بازار و نزديك همين مسجد و ارتباط و نزديكي با پايگاه اصلي انقلاب يعني مسجد روضه محمديه(حظيره) و آنهمه رخدادها و حوادث و جريانات كه خود تاريخ انقلاب در دارالعباده است آيا اين مجموعه يك ميراث گرانسنگ فرهنگي- تاريخي نيست كه بايد پيوسته زنده بماند؟ و آيا اگر مصلاي ديگري در جايي ديگر ساخته شود اين ميراث شكوهمند فراموش نخواهد شد و از يادها و خاطره‌ها نخواهد رفت؟
آيا مسجد ملا اسماعيل كه اكنون پيوند دهنده مسجد و بازار و حوزه و مراكز گوناگون علمي و فرهنگي و اقتصادي و اجتماعي است به محلي بلا استفاده، همچون مسجد جامع شهر يزد تبديل نخواهد شد كه بازديدكنندگان ان گردشگران داخل و بعضاً ‌خارجند نه براي بندگي خدا و عبادت و ذكر و ياد و نام او كه براي بازديد از گنبد و مناره‌ها و كاشي و سنگ و كتيبه و سال ساخت و غيره؟
در اين ستون ضمن ارائه پيشنهادهايي از نماينده يزد در مجلس شوراي اسلامي درخواست گرديد:
«با مسئولان ارشد روحاني و اجرايي استان نشستي داشته باشد و با يادآوري اين موضوع كه با وجود خشكسالي‌هاي متوالي و اينكه مردم حدود 500 روستا با بي‌آبي مواجه هستند يا بايد براي(بيش از)3 هزار خانواده زند‌اني يزدي كه نسبت به زندانيان سال 1358 يزد حدود يكصد و پنجاه برابر افزايش نشان مي‌دهد كاري كرد يا لازم است به وضع زندگي كودكان كار و زنان بي‌سرپرست يزدي رسيدگي گردد يا براي مدرسه‌هايي كه نمازخانه ندارند اتاق و سالني احداث شود يا چه بسا مجموعه‌هاي آپارتماني كه در آنها مسجد نيست و هر چه زودتر بايد در اينباره فكري كرد آن وقت راحت‌تر مي‌توان طرف مقابل را محترمانه و دلسوزانه قانع كرد كه در حال حاضر كارهاي فوري‌تر و ضروري‌تر از ساخت «مصلي» در مركز دارالعباده وجود دارد. »1
«از حضرت علي(ع) روايت شده است كه فرمود:
همه كساني كه در شهر كوفه زندگي مي‌كنند زندگيشان به خوبي تامين است پايين‌ترين افراد نان گندم مي‌خورند، خانه و سرپناه دارند و از آب آشاميدني مناسب استفاده مي‌كنند.»2
«حضرت صادق (ع) ششمين پيشواي شيعيان جهان برقراري امنيت، عدالت و روزي فراوان (رفاه نسبي) را براي همه مردم - مسلمان و غيرمسلمان اعم از هر نژاد و رنگ و با هر نوع سليقه سياسي و مذهب و...- ضروري مي‌داند»3
توضيح ديگري كه بايد به اطلاع نويسنده ارجمند مقاله منتشره در سايت«يزد فردا» برسد اين كه ساخت مسجد و توسعه زيارتگاه از شعائر اسلامي تلقي مي‌گردد اما وجود يا عدم مكان‌هاي وسيع يا عبادتگاه‌هاي معظم و مجلل ارتباطي به حقانيت اسلام ندارد اگر در منطقه‌اي مصلايي بزرگ با امكانات فراوان احداث گردد يا براي مسجدي فرش‌هاي گران قيمت و لوسترهاي زيبا و نفيس تهيه شود اما خيابان و محله‌اي ديگر مسجدي كوچك در آن ساخته شده و از فرش و لوستر و چلچراغ در آن خبري نباشد، پذيرش اعمال مردم در هر يك از آن عبادتگاه‌ها بستگي به خلوص نيت عبادت كنندگان دارد و مشيت ذات پروردگار. چون ديوارهاي مزين به انواع شيشه و آيينه و كاشي كاري شده و درب‌هاي گران قيمت و تزئين‌هاي جور واجور دردي را دوا نخواهد كرد.
در تاريخ اسلام براي مساجدي از جمله مسجدالحرام، مسجدالنبي، و مسجد كوفه در مقايسه با ديگر مساجد شرافت خاصي قائل شده‌اند كه كليه مسلمانان معتقد بدان هستند و در كتب روايي فرقه‌هاي مختلف اسلامي ثبت و ضبط شده است.
«وظيفه عالمان ديني است كه به مبارزه با فقر و فقر آفرينان– كه توده‌ها را به محروميت مي‌كشانند– برخيزند.( و به فرموده حضرت علي«ع» پرخوري ستمگران و گرسنگي ستمديدگان را تحمل نكنند)، و فريب هزينه‌هايي را كه اغنيا و متكاثران براي امور و موسسات ديني مي‌پردازند نخورند، و...»4
اجازه مي‌خواهد براي حسن ختام مقاله جملاتي از مولاي متقيان حضرت علي (ع) درج گردد.
«اگر خداوند خانه محترمش و مكان‌هاي انجام مراسم حج را در ميان باغ‌ها و نهرها و سرزمين‌هاي سبز و هموار و پردرخت و ميوه، مناطقي آباد و داراي خانه‌ها و كاخ‌هاي بسيار و آبادي‌هاي به هم پيوسته در ميان گندمزارها و باغ‌هاي خرم و پرگل و گياه داراي منازلي زيبا و پرآب در وسط باغستاني شادي آفرين و جاده‌هاي آباد قرار مي‌داد به همان اندازه كه آزمايشي ساده بود پاداش نيز سبك‌تر مي‌شد، اگر پايه‌هاي و بنيان كعبه و سنگ هايي كه در ساختمان آن به كار رفته از زمرد سبز و يا ياقوت سرخ و داراي نور و روشنايي بود، دل‌ها ديرتر به شك و ترديد مي‌افتادند و تلاش شيطان بر قلب‌ها كمتر اثر مي‌گذاشت و وسوسه‌هاي پنهاني او در مردم كارگر نبود. در صورتي كه خداوند بندگان خود را با انواع سختي‌ها مي‌آزمايد و با مشكلات زياد به عبادت مي‌خواند و به اقسام گرفتاري‌ها مبتلا مي‌سازد تا كبر و خودپسندي را از دل‌هايشان خارج كند و به جاي آن فروتني آورد و درهاي فضل و رحمتش را به رويشان بگشايد و مسايل عفو و بخشش را به آساني در اختيارشان گذارد.»5
در يك كلام در اين روزگار و موقعيت يزد ساخت مسكن براي صدها خانواده يزدي فاقد خانه و تحت پوشش كميته امداد امام خميني، تهيه سرپناه براي جوانان مستمند كه در آرزوي تشكيل زندگي آبرومند و سعادتمندانه هستند و فراهم نمودن وسايل زندگي و تحصيلي براي فرزندان زنان بي‌سرپرست و هزاران يتيم ساكن دارالعباده، رسيدگي به خانواده 3300 زنداني استان كه بعضي از آنها گذران زندگيشان را بايد مردن تدريجي ناميد و تهيه كفش و لباس و نان و براي بسياري از بچه‌هاي فقير كه از وضع تاسف بار خود افسرده و غمگين هستند و.... بر ساخت مصلي ارجح و اولي است.

پي نوشت ها:
1-سر مقاله آيينه يزد شماره 285 مورخ 14/6/91  
2- «الحياه گزارشي درباره جلد سوم تا ششم»، علامه محمد رضا حكيمي، صفحه 59
3-تحف العقول، چاپ 1352، صفحه 334
4-«الحياه گزارشي درباره جلد سوم تا ششم»، علامه محمد رضا حكيمي، صفحه 68
5- «نهج البلاغه»، ترجمه محمد دشتي (ره)، خطبه 192، صفحه 278 و 278

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا